Z úžasného zážitku v resortu Svatá Kateřina jsem si přinesla mnoho zkušeností a hlavně spoustu znalostí, které jsem do té doby vůbec nevěděla, nebo jsem si jimi nebyla úplně jistá. A tak jsem si řekla, že by pro vás mohlo být zajímavé se o ně podělit. Nechci vám tu ale psát podrobně to, co jsem se vše dozvěděla, ale myslím si, že by pro vás mohlo být zajímavější několik bodů, které by mohly být příčinou toho, že se vám nedaří hubnout a tvořit svaly.

Teprve nyní můžu říct, že tohle vše vím od odborníka, doktora přes výživu, takže mi můžete věřit. Vždy jsem na blogu psala a na otázky vám odpovídala, že se moc ve stravě ke cvičení nevyznám a dělala jsem dobře, protože jsem o tom opravdu nic moc nevěděla a jen bych vám opisovala věty z googlu vlastními slovy. Jsem moc ráda, že jsem vám k tomu nic nepsala, protože jsem byla úplně vedle…

Jaké tedy mohou být příčiny i u vás?

  •  Vaše tělo nemá z čeho „stavět“

Tak tenhle první bod patří ke mně asi nejvíc. Doposud jsem si myslela, že když zkrátka omezím jídelníček na zeleninová jídla a budu pít 3 litry vody denně, zaručeně zhubnu. Ono tomu tak možná je z toho důvodu, že opravdu shodíte podkožní tuk, nicméně nejspíš nevydržíte jíst pouze zeleninu celý život (ani nemůžete, protože pouze z takovýchto jídel nezískáte veškeré potřebné látky a vitamíny) a po nějaké době to začnete porušovat, tím pádem se u vás objeví JOJO efekt a vaše tělo ne jen, že se vrátí k tomu, jaké bylo na začátku před „dietou“, ale může dopadnou ještě hůř, může se to podepsat i na vašem zdraví, kdy se tělo po takovém šoku nebude moct dostat do normálu.

Pak je tu další problém, ten se také týká mě – když budu jíst pouze zeleninu, saláty, smoothies,… nedostanu do těla bílkoviny, které jsou potřebné k vytvoření svalové hmoty – a ta je potřebná k tomu, aby ste spalovali – a tím pádem k zrychlení metabolismu v těle. Doktor mi jinými slovi řekl, že já vlastně posiluji a cvičím zbytečně, protože se ty svaly nemají z čeho tvořit – mám akutní nedostatek bílkovin (proteinů) v těle, tudíž právě naopak, musím jíst každý den maso (pro vegetariány – tofu, ryby, sýry, vajíčka, luštěniny nebo prostě bílkoviny jakéhokoliv druhu (sníst minimálně 150g bílkovin denně – ale to platí na míru jen mě, podle toho, co mi vyšlo v měření – akutní nedostatek bílkovin v těle) a pak teprve má cvičení smysl.

  •  Špatné intervaly mezi cvičením a jídlem

Dále se vám nemusí dařit hubnout, protože se těsně po cvičení najíte. Občas jsem právě v tomhle chybovala. Cvičila jsem na lačno a půl hodiny po cvičení jsem si dala banán. Což je špatně. Správně by se mělo cvičit přibližně 1,5 hodiny po jídle (které obsahuje bílkovinu) a těsně před cvičením sníst proteinovou sušenku, nebo něco, co obsahuje rychlé cukry, nejrůznější sladkosti, sušenky,… tahle „svačinka“ těsně před cvičením zařídí to, že budete mít z čeho čerpat energii. Ihned po cvičení by se nemělo nic jíst, až tak po hodině, kdy by se opět mělo sníst jídlo obsahující bílkovinu (míchaná vejce s rajčaty a pažitkou, nudle s cuketou a tofu, krůtí maso s bramborem…)

  • Nedostatek bílkovin v tělě

Co vše tedy obsahuje bílkoviny? 

Nejčastější otázka na pana doktora na přednášce byla právě tato. „Co tedy máme jíst, aby cvičení bylo užitečné a co nám zrychlí metabolismus?“

  1. MASA – drůbeží  (hlavně krůtí), telecí, vepřové (libové), hovězí a rybí. Pozor ale na kvalitu výrobků, bylo mi řečeno, že bych se měla vyvarovat drůbeže z klasických supermarketů, toto maso není většinou kvalitní. Ostatní masa jsou na tom ale s kvalitou líp.
  2. MLÉČNÉ VÝROBKY – jogurty, tvrdý sýr (30%, 45%) , tvaroh, cottage, mozzarella, ricotta
  3. OSTATNÍ – vejce, luštěniny, ořechy, klíčky, tofu

!!! Když jíte pečivo (škrob), tak jedině s bílkovinou (se sýrem, šunkou,…). Nikdy né samotné (to je například častý důvod obezity u Čechů, kteří si – když to přeženu – nakoupí levně 20 rohlíků na den, všechny je sní – protože samotný škrob způsobuje, že máte ihned po krátké době opět hlad – a ve finále jsou obézní.) !!!

(A bohužel jsem to tak dělala i já na gymplu, úplně si vzpomínám, jak jsem každé ráno šla do nejbližší sámošky, nakoupila si 3 housky, které když jsem snědla, měla jsem opět hrozný hlad a atak jsem jedla a jedla a jedla… a ve finále to ani nebylo tak levné.)

  • Každý den končí bílkovinou

Také vám pomůže, když vaše poslední jídlo před spaním bude obsahovat bílkovinu. Ta zařídí, aby vaše tělo v noci dlouho pracovalo (spalovalo) a neukládalo přebytečné a nepotřebné. 


Doufám, že jsem někomu z vás pomohla a je možné, že máte podobný problém jako jsem měla já. Na závěr bych vám chtěla doporučit, abyste se také nechali změřit přístrojem InBody, který dopodrobna analyzuje vaše tělo (složení těla, procento tuků v těle, procento svalové hmoty, bílkoviny v těle, jak jsou na tom vaše kosti, jak je na tom váš „útrobní tuk“ uvnitř břicha, který je vysoce nebezpečný a je příčinou rakovin, cukrovky, mrtvice a jiných onemocnění /podkožní tuk není nebezpečný, ale ten útrobní ano – a na něj sami nepříjdete)/, jak je na tom váš lymfatický systém, který rozvádí důležité živiny po celém těle, jaký máte metabolismus, množství vody v těle, minerální látky, BMI, svalovou rovnováhu…)

ZDE najdete celý seznam míst po ČR, kde se můžete nechat změřit. Opravdu to stojí za to, žijeme jen jednou…

Jak si nyní vedu já?

Z InBody měření jsem odešla v šoku, ale s dobrým pocitem, že jsem věděla, co přesně mám nyní se svým tělem dělat. Hned ten týden co následoval, jsem si začala nakupovat bílkovinné potraviny, píšu si pravdivý seznam, co jsem každý den snědla a přibližně za měsíc jdu na další měření, kde se dozvím, jak jsem si vedla. Má hodnota bílkovin v těle je nyní 7,8kg a normální rozmezí pro mě, jako ženy, 170cm vysoké… je v rozmezí 8,5 – 10,3kg. 

Tak jestli vás zajímá, jak to se mnou za měsíc dopadne, sledujte můj blog 🙂

 


, líbílo se: 19x

Napsala Kler

3 komentáře

Chci být hubená

Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem, je mi 55 let, výška 178 cm, váha po redukci 72 kg, dříve 82-85kg. Během redukce váhy 3-5 týdně běh (nyní 2x týdně) cca 4km, nyní cca 3 měsíce posilování 4-5 x týdně 45 -65 min..

Reply
laura

Ahoj muzu se zeptat, kdyz chci zhubnout ale byt vymakana jako
Myslim brisaky atd. Tak jak mam jist pred a po cviceni ? Mam nejdriv zhubnout a pak posilovat? Ja jdu behat 1,5 a pak treba 20-30 min posiluju je to spravne?

Reply
Kler

Ahoj, nejlepší je jíst přibližně hodinu před cvičením… a po cvičení zas min. hodinu nejíst. Podle toho co píšeš, bys měla zaručeně hubnout i posílit svaly a klobouk dolů! Nejdůležitější je hlavně pravidelnost, a pamatuj, že pokud budeš cvičit jednou týdně, nic se nezmění…. 🙂

Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *